De eerste kilometers met de auto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Danny en Denise - WaarBenJij.nu De eerste kilometers met de auto - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Danny en Denise - WaarBenJij.nu

De eerste kilometers met de auto

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Danny en Denise

06 November 2016 | Japan, Matsumoto

Vrijdag
Vanochtend na het ontbijt uitgecheckt en naar het station gegaan. We hebben vandaag namelijk de auto opgehaald! Spannend en ook weer heel leuk! Eerst heel veel uitleg gekregen van de meneer van het verhuurbedrijf. Daarna de eerste kilometers gemaakt in Japan. Ze rijden hier links dus dat is wel ff wennen. Ik zit links en Danny rechts achter het stuur. De ruitenwissers zijn aardig vaak aangegaan terwijl de richtingaanwijzers stil bleven. Hihi. Een leuke route langs en een stukje door Tokyo om vervolgens echt richting de natuur te gaan. We reden echt naar de bergen toe. Nu in m'n foton bedje na echte Japanse ervaringen. Bij binnenkomst in de ryokan gelijk schoenen uit en slippertjes aan. Rondleiding door de ryokan gehad en daarna welkomstthee met zoetigheid. Daarna badderen in een Onsen waar mannen en vrouwen apart moeten badderen. Een Onsen is een heeeeel warm bad met water uit de waterbronnen waar een heel ritueel van wassen aan vooraf gaat. Met een mooi roze huidje in onze kimono's een 5 gangen diner op onze kamer gehad. Allerlei soorten vis zijn voorbij gekomen maar de bijzonderste is toch wel fugu, een soort kogelvis. Hij was trouwens erg lekker maar toch ook best spannend om te eten. Na het eten werden onze bedden uit de kast gehaald en opgemaakt. En wij zijn dus klaar voor onze eerste nacht in een van de kuuroorddorpen van Japan, Hakone. In de ryokan hebben ze overal slippers voor. Buiten slippers, binnen slippers, wc slippers. Dus als je binnenkomt eerst je buiten slippers/schoenen uit. Dan je binnen slippers aan en die doe je op je kamer weer uit. Dan ga je snachts uit je bed naar de wc dan doe je eerst je binnen slippers aan en zodra je bij de wc ruimte bent doe je je wc slippers aan. Dan ben je klaar in de wc ruimte en doe je je binnen slippers weer aan en dan voor je slaapkamerdeur doe je je slippers helemaal uit. Zo ben je dus de hele dag bezig met slippers aan en uit doen...

Zaterdag
Onze ochtend begon zaterdag al goed met een gevarieerd Japans ontbijt op onze kamer. In alle rust in onze kimono ontbijten en genieten van alle verschillende smaken die voorbij kwamen. Ik moet wel zeggen dat het heel leuk was om een keer te doen maar het was wel wat heftig qua smaken. Na het ontbijt zijn we richting Lake Ashi (Ashinoko) gegaan. Dat was erg wennen en lastig met een Japans navigatiesysteem waar je telefoonnummers als bestemming moet invoeren. Dus op de 'ouderwetse manier' met kaartlezen geprobeerd bij het meer te komen. Dat ging natuurlijk niet zonder verkeerd te rijden. Het enige jammere is dat als je verkeerd rijdt, je gerust een kwartier of half uur later pas kan keren of een andere weg tegenkomt. Doordat we bij een knooppunt de verkeerde weg kozen hebben we wel een mooi plaatje kunnen schieten van Mount Fuji zonder bewolking. Dat schijnt nogal lastig te zijn, daar hebben wij gelukkig geen last van gehad. Bij Lake Ashi aangekomen viel het ons wat tegen. Het is namelijk in Japan ook zaterdag en het was dus super druk en nergens een parkeerplek voor je auto te vinden. Na een kleine blik geworpen te hebben op het meer zijn we doorgereden naar Hakone Shrine. Een heiligdom met een Torii (rode poort) aan het meer en een tempel met wat bijgebouwtjes. Daarna door de bergen en dalen doorgereden en vooral file gereden richting Owakudani. De file was zo lang dat we afgeslagen zijn en naar onze ryokan gegaan zijn. Daar het bos ingegaan en een mooie route gewandeld en als verrassing uitgekomen bij een tempel met een prachtige berg op de achtergrond. Heerlijk rustig en heel bijzonder. Na de wandeling was het natuurlijk weer tijd om te badderen in de Onsen zodat we fris konden dineren. Weer een 5 gangen diner op onze kamer. Heel anders dan gisteren en ook erg lekker.

Zondag
Vanochtend uitgecheckt bij de ryokan. We hebben weer wat nieuws uitgevonden op het navigatiesysteem, je kan ook de coördinaten van je bestemming invoeren! Super handig en wij helemaal blij. Geen telefoonnummers van bezienswaardigheden missen en geen kaart meer lezen maar gewoon intoetsen en gaan. Vandaag een lange reisdag gehad van Hakone naar Matsumoto. Een mooie route door bergen en dalen en af en toe een stop. De eerste stop was Lake Yamanaka. Gestopt bij een gekkig huisje/gebouwtje waar een logo van mes en vork en een logo met een kop koffie op stond. Het zag er meer uit als een huisje van iemand maar toch het buitenhekje opengemaakt en 'konnichiwa' geroepen. Er lag een oude dame op de bank te chillen met haar telefoon en nam nog even de tijd om hetgeen af te maken waar ze mee bezig was. Wij genoten ondertussen van het super uitzicht. De dame sprak geen Engels dus met handgebaren duidelijk gemaakt dat we graag iets wilde drinken. Het werd thee met een kaki-vrucht, een gezoete boon en een glas water. In de zon genoten van het prachtige uitzicht over het meer met mount Fuij op de achtergrond. Daarna doorgereden naar de Haha-no-shirataki watervallen. Een korte wandeling door de bossen gaf een leuk plaatje op het watervalletje. Na de lunch in het bos bij het watervalletje zijn we doorgereden naar Matsumoto. In Matsumoto hadden we zin in 'westers eten' dus naar een hamburgertent gegaan. Weer eens iets anders dan vis met rijst of noedels. Na het eten zijn we nog even naar Matsumoto Castle gewandeld om een fotootje te maken. Daarna lekker naar de hotelkamer gegaan om na welverdiende douche en rust ons voor te bereiden op morgen.

Leuke weetjes over en gebruiken in Japan
Onze ervaringen in Japan zijn zeer positief, er zijn ons alleen wat dingetjes opgevallen. Dit zijn de voornaamste: De mensen zijn erg vriendelijk, buigen voor je en helpen je overal bij. Ook erg leuk is hun fascinatie voor wc's. Elke wc lijkt op een cockpit van een vliegtuig, veel knopjes en geen idee wat ie allemaal kan. Ook de flush knop is niet altijd makkelijk te vinden. De gebruiksaanwijzing is vaak in het Japans en dat is niet onze beste taal.
Alles wat geen mens is praat toch tegen je: de pinautomaat, de auto, de roltrap, de tolpoorten, billboards.
Ook de caissières hoeven niet meer na te denken. Ze geven aan bij de kassa wat je betaald hebt en het wisselgeld komt er zo uitgerold.

• 06 November 2016 - 16:15

ANNEKE &NICO:

ZIET ER HEEL LEUK EN LEKKKER UIT FIJNE VAKANTIE VERDER GENIETEN MAAR.
    GROETJES VAN ANNEKE &NICO

• 06 November 2016 - 20:38

Willy:

Hallo reizigers,

Wat een leuke ervaringen! Fijn om zo re migen meegenieten

Liefs

• 07 November 2016 - 09:46

Sandy:

Maandagochtend...het regent....op mijn werk achter de computer, die weer kuren heeft.....pffff.... maar daar is een verslagje van jullie reis. Jippie!!! Plots ben ik in Japen. Leuk om te lezen hoe jullie van slippers wisselen. En dat je fugu hebt gegeten. Stoer hoor. Toch gedaan :-). Veel plezier nog. En heel graag tot een nieuw verslag. Groetjes, Sandy

• 07 November 2016 - 17:50

0ma:

lieve danny endenise
    wat een mooi verslag ik vond de mensen daar ook zo vriendelijk
    het is een mooi land groetjes monique oma

• 08 November 2016 - 23:46

Stefanie:

Fijn te lezen dat het jullie zo goed bevalt! Klinkt ook echt als een vakantie! Heerlijk!