Dorpen en steden, een wereld van verschil - Reisverslag uit Osaka, Japan van Danny en Denise - WaarBenJij.nu Dorpen en steden, een wereld van verschil - Reisverslag uit Osaka, Japan van Danny en Denise - WaarBenJij.nu

Dorpen en steden, een wereld van verschil

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Danny en Denise

11 November 2016 | Japan, Osaka

Daar zijn we weer met een verslag van onze huwelijksreis. Ik vind het lastig om een lang verhaal te maken dus schrijf elke avond wat we die dag hebben meegemaakt en dat plak ik dan in 1 berichtje. Dus in chronologische volgorde wat we deze week hebben beleefd. Japan is heerlijk en willen er nog lang niet weg!

Maandag
Vandaag een bijzondere dag gehad. Vanuit Matsumoto vertrokken richting Magome, wat onze slaapplaats is voor de komende 2 nachten. Omdat je voor de 'snelwegen' tol moet betalen hebben we het eerste gedeelte van de route door het industriegebied/woonboulevard/winkelgebied/reclame-voor-alles-gebied gereden waar je 40 of 50 km/h mag ipv over de snelweg waar je 80 km/h mag. Was helemaal niet zo vervelend en we bespaarde zo €30 aan tol. Het tweede gedeelte van de route was prachtig. Daar is sowieso geen snelweg dus we reden door en langs oude dorpen in het kiso dal. Het is een dal dus je rijdt prachtig tussen de bergen vol met bomen en dus herfstkleuren. Een geweldig gezicht. Natuurlijk ook aantal keer een stop gemaakt voor een wandelingetje of een foto. We zijn gestopt bij een dorpje waar we wat gewandeld hebben. Verderop een afslag genomen waarbij we op een smalle bergweg langs een rivier(tje) kwamen met alleen maar mooi uitzicht. Daar hebben we ook nog een korte wandeling door het bos gemaakt naar een watervalletje. Uiteindelijk zijn we rond 16u na een korte omweg via de begraafplaats en eigenlijk te smalle weggetjes aangekomen bij onze slaapplaats. Het was iets anders dan we hadden verwacht. Het is een minshuku wat vergelijkbaar is met een herberg of hostel. Wij dachten dat het gewoon een iets minder luxe ryokan zou zijn. Maar we mogen niet klagen, we hebben schone lakens en een goed diner gehad. Morgen gaat vroeg de wekker want het ontbijt is al om 7:30u. Welterusten.

Dinsdag
Om half 7 vanochtend ging de dorpswekker af. Rustig muziekje maar wel op standje doof. Rond half 8 zaten we al aan het ontbijt. Tot nu toe het vroegste ontbijt op deze vakantie. Na wat spullen te hebben gepakt hebben we rond half 10 de wandelschoenen aan getrokken en zijn we aan de wandel gegaan richting Tsumago. Tussen Magome en Tsumago is een pad uit de Edo periode (1603-1867), de Nakasendo. Het was een leuke route door dorpjes, bos, langs een rivier en ook nog een waterval gezien. Beetje klimmen maar vooral afdalen. Natuurlijk wat mooie foto's gemaakt van de herfstkleuren en de sfeervolle dorpen. Ook een leuke stop gemaakt bij een rustpunt. Daar kregen we van een oudere man een warme kop groene thee en zaten we heerlijk warm binnen bij een vuurtje. En dat allemaal voor niks. Na de wandeling zijn we met de bus terug naar Magome gegaan. In Magome aangekomen begon 't een beetje te regenen dus even in de minshuku geluncht en toch nog het dorpje verkend. Na wat boodschapjes weer terug naar de kamer gegaan en rond 18u was het weer tijd voor het diner. Natuurlijk weer Japans dus vis, rijst, hotpot, gefrituurde groente en garnaal. Nu rustig de dag voor morgen voorbereiden want dan vertrekken we naar Nagoya.

Woensdag
Vanochtend om 6.30u weer heerlijk wakker gemaakt door de dorpswekker van Magome. Na het ontbijt om 7.30u hebben we onze spullen gepakt en zijn we rond een uur of 9 richting Nagoya vertrokken. De route was niet veel bijzonders. Veel industrie en weinig natuur. De eerste route die niet echt spannend was. We zijn rond 12u aangekomen in 't hotel maar mochten nog niet inchecken. Dus koffers gedropt en de stad ingegaan. We zijn met de metro naar Nagoya Castle gegaan. Een mooi kasteel van de buitenkant dus wat leuke foto's kunnen maken. In het kasteel zelf waren op diverse verdiepingen exposities. En natuurlijk op de bovenste verdieping uitzicht over Nagoya. Na het kasteel zijn we naar een soort winkelcentrum/overdekte winkelstraat (Osu) gegaan. Veel 2e hands winkeltjes en eettentjes. We hebben er lekker rondgewandeld en rondgekeken. Ook een winkeltje met anime spulletjes dus even naar binnen gegaan en met wat spullen naar buiten gegaan. Danny heeft ook nog even in een amusement center Tekken 7 gespeeld en verloren. Hihihi. Daarna terug naar het hotel gegaan om in te checken. Vanavond hadden we niet echt zin om langs allemaal restaurantjes te gaan en te kiezen waar we zouden gaan eten. Er zitten namelijk een miljoen eettentjes op een cm2. Danny had via TripAdvisor een leuk restaurantje gevonden dus wij vol goede moed op zoek. Helaas in geen velden of wegen het restaurant te vinden. Toen kwam er een man naar ons toe dus Danny dacht dat ie ons wilde helpen. Die man dacht dat wij hem wel konden helpen. Beide spraken ze een andere taal dus een leuke situatie waarbij ze elkaar niet begrepen. Best leuk om te aanschouwen. Dus we zijn uiteindelijk maar naar de MC Donalds gegaan. Morgen hebben we weer een reisdag want we gaan naar Osaka! Ben benieuwd wat we weer allemaal gaan beleven :-)

Donderdag
Om 11 u savonds in een warm bed schrijf ik dit verslagje. We maken lange dagen dus op tijd naar bed is geen overbodige luxe. Ook hebben we veel indrukken te verwerken hoewel we al aardig aan Japan gewend zijn. Autorijden gaat Danny goed af. Met navigeren moet ik in drukke steden nog even oefenen ;)
Vanochtend vertrokken uit Nagoya naar Osaka waar we 2 nachten verblijven. Omdat we echte Nederlanders zijn en de tolwegen duur zijn dachten we wel even via andere wegen naar Osaka te gaan. Na meer dan een uur alleen maar van opstopping naar opstopping te rijden in industriegebied hebben we toch besloten om de tolweg te nemen. Als we door waren gegaan hadden we waarschijnlijk langer dan 5u over de rit van 160km gedaan. Dat is nou ook weer niet nodig. Op de tolweg kwam ons enthousiasme weer terug en vonden we Japan weer leuk. Mooie bergen om ons heen en geen files. Aangekomen in ons guesthouse even de kamer bekeken en toen door naar Osaka Castle. Lijkt erg op Nagoya Castle en omdat we er pas rond 16u waren zijn we niet naar binnen gegaan. Wel in het park er omheen wat mooie foto's gemaakt. Daarna met de metro naar Shinsekai gegaan. Een buurt met veel lichten, gekke grote beelden op en aan gebouwen en veel eettentjes. Wij hebben daar dus ook een hapje gegeten. Allerlei eten op stokjes(kushi-katsu) . Rundvlees, kip, worstjes, kaas, garnalen en spek gefrituurd met een knapperig korstje. Lekker en een beetje gek. Daarna nog een rondje door de wijk. We vinden Osaka wel een veel killere stad dan bijvoorbeeld Tokyo. De mensen zijn minder behulpzaam en vriendelijk dan in andere dorpen en steden. Hoewel de eigenaar van het guesthouse een hoop goed maakt. De stad zelf straalt ook niet echt iets levendigs uit en in tegenstelling tot in Tokyo hebben we hier al een aantal 'ongure types' gezien. Nu lekker slapen en morgen Osaka verder verkennen. Welterusten!

Vrijdag
Net een heerlijke massage gehad en nu helemaal ontspannen met een kop Japanse groene thee een verslagje schrijven van onze belevenissen in Osaka. Na een Japans ontbijt zijn we naar het Osaka museum of history gewandeld. Een leuk museum met mooi uitzicht op Osaka Castle. In het museum waren ook diverse basisscholen wat tot een levendige boel leidde. Niet vervelend, gewoon gezellig druk met kinderen in dezelfde pakjes met hoedjes of petjes afhankelijk van of het een meisje of een jongen was. Het museum gaf op een leuke manier de geschiedenis van Osaka weer. Na het museum zijn we naar sumiyoshi taisha shrine gegaan. Het was ongeveer 20 min lopen vanaf het dichtstbijzijnde metrostation. Maar dat gaf niets. Onderweg kwamen we een leuk winkelcentrum tegen waar alleen locals waren. Er was van alles te koop. Groente, vlees, vis, kleding, schoenen, thee, snoep, servies en er was zelfs een dierenwinkel. Dus onze poezen krijgen een leuk souvenir uit Japan :) Bij de shrine was het heerlijk rustig en weinig toeristen. We hebben op een bankje onze lunchbox sushi gegeten en hebben even rondgekeken. Daarna door hetzelfde winkelcentrum naar Dotonbori street en omgeving gegaan. Een gebied met veel neon lichten, grote vissen, krabben, draken en andere dingen aan en op gebouwen. De sfeer was hier een stuk beter dan gisterenavond in Shinsekai. Het was hier heel levendig, druk en gezellig. Na alle indrukken zijn we weer terug naar onze kamer gegaan en voor een vroeg diner bij ons in de wijk heerlijke sushi gegeten bij een klein sushi tentje. De eigenaars waren echt super vriendelijk en hartelijk. We zijn trouwens al echte vis eters geworden. Dat kan ook bijna niet anders want bij elke maaltijd zit wel vis. We zijn echt van plan thuis ook meer vis te eten want het is echt lekker! Na de sushi terug naar onze kamer en gereedmaken voor de massages. Straks de route voor morgen voorbereiden want dan vertrekken we naar Koyasan, een heilige berg waar we gaan slapen bij de monniken.

• 15 November 2016 - 13:10

Stefanie: