They may take our lives but... - Reisverslag uit Arisaig, Verenigd Koninkrijk van Danny en Denise - WaarBenJij.nu They may take our lives but... - Reisverslag uit Arisaig, Verenigd Koninkrijk van Danny en Denise - WaarBenJij.nu

They may take our lives but...

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Danny en Denise

07 Augustus 2017 | Verenigd Koninkrijk, Arisaig

Good afternoon you all!! Na 2 dagen zonder internet hebben we nu weer een soort van internet. Langzame WiFi maar het is er! Vandaag een grote update van onze reis door Schotland. We hebben de afgelopen dagen veel gezien en meegemaakt. Hieronder weer in chronologische volgorde onze ervaringen. Veel leesplezier :)

Dag 6 woensdag 2 augustus
Het was vandaag prachtig weer! In de ochtend wat fris maar veel zon en geen regen tot een uur of 6 savonds. We hebben een dag gehad met veel natuur. We zitten namelijk in nationaal park The Cairngorms. In dit park zijn heel veel sportieve activiteiten te doen zoals raften, quad rijden, mountainbiken, zeilen, kano varen, bergbeklimmen en hiken. Helaas voor ons blijft het bij korte wandelingen en genieten van uitzicht, strandjes, lochs en de bossen. Op zich niet zo vervelend dus ;)
Na het wederom heerlijke ontbijt, dit keer met pancakes en vers fruit zijn we begonnen bij Loch an Eilein. Een mooi meer in het dennenbos wat alleen via een smalle weg heen en terug te bereiken is. Toch weer een soort van Strijensas 2.0. Bij het meer wat mooie plaatjes geschoten en een korte wandeling gemaakt. Daarna door naar The Cairngorm Mountains via een leuke en mooie toeristische route, waar we onderweg ook nog even gestopt zijn voor wat uitzichtfoto's. Eenmaal bij de bergen aangekomen was het best druk en we moesten een half uur wachten voordat we met het treintje de top op mochten. In de winter is het een mooi skigebied en in de zomer een uitzichtpunt voor de vele toeristen in Schotland. Het uitzicht viel ons stiekem een beetje tegen, zeker na dat lange wachten. Wat ook raar was, was dat je op de top alleen naar het restaurant met terras mocht en niet verder kon wandelen op de top. Er was ook geen 360 graden uitzicht dus al met al vonden wij het niet perse de moeite waard. Om op te warmen wel even een warme chocolademelk gedronken met een stroopwafel. Het was op de top namelijk maar net 10 graden. Nadat we weer beneden waren, zijn we ook nog naar een zandstrand aan een meer met uitzicht op de bergen geweest. Iets wat hoog op mijn lijstje stond maar niet op die van Danny. Voor degene die Danny niet zo goed kennen, hij houdt niet van strand en al helemaal niet van zand. Dus zittend op mijn jas met een ijsje, heb ik wel een kwartier van m'n strandje met uitzicht kunnen genieten. Na het strandje was het tijd om wat te rusten in ons B&B en daarna weer uit eten te gaan. Uit eten gaan blijft altijd lastig en zeker als je in een ander land bent. Nu is het voordeel van het dorpje Kingussie dat er weinig te beleven is en dus ook nagenoeg geen restaurants zijn. Vanavond hebben we dus voor de Schotse versie van een kapsalon in een snackbar gekozen. Even een snelle en vooral vette hap. Morgen vertrekken we uit The Cairngorms en gaan we meer richting het westen. Nessie here we come!

Dag 7 donderdag 3 augustus
Deze dag is wat anders gelopen dan we van te voren hadden bedacht. Niet erg maar het voelt een beetje als een verloren dag. We zijn vanuit ons b&b in Kingussie richting Inverness gereden. Inverness ligt aan een soort baai. We zijn het dorp/stadje zelf niet in geweest maar doorgereden naar Chanonry Point. Dit is een strandje met vuurtoren en verder niets. Er is daar vooral in de zomer een grote kans op het spotten van dolfijnen en zeehonden. Onderweg voor het eerst getankt. Dat was al een belevenis. Bij een oude autogarage met 1 pomp die open was en een oude chagrijnige dikke Schotse man die voor ons heeft getankt. De wc was een dixie en de kassa/het kantoor was een soort container/bunker met allemaal zooi qua administratie enzo.
We zijn ongeveer een uur bij Chanonry Point geweest en hebben echt staan te turen maar helaas geen dolfijnen gezien. Wel een heel nieuwsgierig zeehondje gezien die steeds met z'n koppie uit het water kwam om alle mensen op t strandje te bekijken. Daarna zijn we door diverse binnenwegen en dorpjes naar Urqhart Castle gereden. De route was verrassend leuk en druk met diverse evenementen in de dorpjes. We hebben een soort markt of fair gezien waar tractoren, paarden, auto's en van alles te bekijken was. Ook langs een soort gekke camping met allemaal tipi's en een kermis gereden. De ruïne van Urqhart Castle bevindt zich bovenop een berg met uitzicht over Loch Ness. Dit hadden we best even willen bekijken. Helaas was de parkeerplaats vol en zijn we er voorbij gereden. Er was geen mogelijkheid om te keren want er was daar maar 1 weg de berg op en 1 weg de berg af. Ons plan dus een beetje aangepast en doorgereden naar Fort Augustus. Een mini dorp met een bijzonder sluizencomplex en ook uitzicht op Loch Ness. Verder was er niets te beleven in het dorp dus na wat foto's schieten van Loch Ness zijn we naar ons b&b gegaan. Dit b&b lag echt in the middle of nowhere. Het b&b voelde best gek. Normaal heb je een aparte ruimte aan het huis waar je slaapt. Nu sliepen we volgens mij gewoon in het huis maar op een andere verdieping dan waar de gastvrouw slaapt. Na wat gerust te hebben zijn we uit eten geweest. Ongeveer een kwartiertje rijden naar een hotel waar ze verrassend lekker kunnen koken. Na het eten nog een klein rondje gelopen richting een waterval en bruggetje om daarna weer naar de kamer te gaan en op tijd te gaan slapen.

Dag 8 vrijdag 4 augustus
Rond 9u weer aan het ontbijt en dit keer aan tafel met 3 Nederlandse mannen die door Schotland touren met de motor. Zij hadden 's-avonds last van midgets (hele kleine mugjes die vreselijk kriebelen) en ze gaven ook een tip voor de ferry vanaf Skye. Zonder reservering kom je de boot niet op. Nou, van de mugjes hadden wij nog geen last, waarschijnlijk omdat wij niet rond schemertijd buiten zijn geweest en de tip voor de ferry heeft ons wel even doen zweten. We waren van plan om zaterdag via de brug Skye op te gaan, hier zaterdag en zondag te vertoeven en om maandag weer over te varen naar het vaste land. Helaas is er geen plaats meer op de ferry van maandag dus we hebben de route alvast wat aangepast zodat we toch over dezelfde brug en met een omweg van een uur naar het volgende hotel kunnen rijden. Maar dat is een zorg voor maandag. Vandaag gaan we door the Great Glen richting Skye. The Great Glen is een prachtig dal dat ontstaan is door aardverschuivingen van 400 miljoen jaar geleden. Gisteren al een deel gereden langs Loch Ness maar voor ons was vandaag nog stukken mooier. We zijn onder de indruk van de prachtige omgeving en vergezichten. We hebben een aantal stops gemaakt om even een foto te maken. De route was wel kort, ongeveer een uurtje tot onze volgende stop: Eilean Donan Castle. Een kasteel dat alleen met een brug lopend te bereiken is en prachtig uitzicht heeft op Loch Duich en diverse bergen. We zijn natuurlijk het kasteel in gegaan en hebben daar een leuk rondje gedaan. Ondertussen kregen we best trek dus zijn we in Dornie, een minidorp op 2 minuten rijden van het kasteel gaan lunchen in het restaurant van het enige hotel in het dorp. Hier is alles weer lekker Engels en oudbollig. De kaart is prima en wij hebben een zitplek. Wat ons opvalt is dat het overal waar wij lunchen of dineren druk wordt als wij net zitten. We hebben tot nu toe dus steeds geluk gehad. Na de lunch bij het postkantoor en gelijk dorpswinkel wat inkopen gedaan. Echt een lief vrouwtje in het krakkemikkige winkeltje dat zo blij was met ons kleine geld. Daarna onze eerste ervaring met Airbnb. We hebben via de site een kamer in Dornie gehuurd voor 1 nacht. Prima geregeld alleen een horrende koelkast naast je bed is niet heel fijn qua geluid. Na wat te hebben gerust en een korte wandeling hebben we in de pub aan de overkant een goede maaltijd gegeten. Toch heb ik me weer gewaagd aan fish & chips. Het was zeker beter dan vorige week maar het blijft best flauw qua smaak. 'S-avonds zijn we nog even naar buiten geweest voor wat mooie foto's tijdens de zonsondergang. We zijn toen lekker aangevallen door miljoenen midgets. En inderdaad ze zijn super irritant en kriebelen gigantisch. Daarna gelijk gaan douchen want de kriebel krijg je niet uit je kop. Zelfs tijdens het schrijven komen de kriebels weer naar boven.

Dag 9 zaterdag 5 augustus
Vanochtend geen vers en met liefde bereid ontbijtje maar wat oude broodjes van gisteren en een schaaltje yoghurt. Niet perse een tegenvaller maar wel stukken minder lekker ;) Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg. We gaan Skye op en gaan via de oostkust naar het uiterste noorden en dan via de westkust naar onze slaapplaats. Het is een mooie, overweldigende, drukke, bijzondere en lange rit. We zijn onderweg misschien wel meer dan 10 keer gestopt voor uitzichtfoto's, ruïnes, plaspauze, lunch en watervallen. Het eerste gedeelte van de route was over 'normale' wegen. Dat wil zeggen: een baan heen en een baan terug. Nadat we in het schattige dorpje Portee hebben geluncht kwam het echte stuurwerk aan bod. Alleen nog maar single tracks met om de aantal honderden meters een passing lane. Ondertussen rijden we door de rotsachtige bergen afgewisseld met groene heuvels en loslopende schapen en geiten. Je komt af en toe een huisje of een straatje met huizen tegen. Verder alleen maar uitzicht en genieten. Het is hier echt prachtig en heel bijzonder. Ik weet als bijrijder ook niet goed waar ik moet kijken. Overal is het mooi en is wat te zien. Ook is de controle loslaten moeilijk dus meekijken op de weg en tegelijk navigeren hoort er voor mij ook nog bij. Wel een klein minpuntje. Het gevoel dat je alleen en aan het einde van de wereld bent vergaat redelijk snel door de vele auto's die met jou dezelfde kant op gaan en de vele auto's die tegen komt bij de passing lanes. Verder hebben we niets te klagen hoor want het is hier echt mooi!! Het weer zit vandaag ook heel erg mee, het is een stuk zonniger dan gisteren en alleen vanochtend maar even wat regen gehad. Tegen een uurtje of 4 aangekomen bij onze slaapplaats voor de komende 2 nachten. Een pod in iemand z'n achtertuin in het dorpje Uig. Een pod is een houten 'huisje' met een bed en een minibadkamer. Superleuk om een keer in te slapen. Het uitzicht is ook goed, we kijken zo op de haven en pier van Uig. Ook heeft Danny net voor het eerst z'n ingepakte korte broek aan kunnen doen en op onze veranda hebben we in het zonnetje kunnen chillen. Helaas hebben we hier geen internet via onze telefoons en de WiFi doet het niet. Op zich niet heel erg maar wel onhandig als je je routes via je telefoon plant. Vanavond in de bar bij de haven wat gegeten en nu rustig de reisverslagen bijwerken en alle indrukken laten bezinken. Welterusten en tot snel!

Dag 10 zondag 6 augustus
Het is vandaag zondag. Voor de bewoners van het eiland Skye betekent dat een rustdag en naar de kerk gaan. Veel restaurants en winkels op het eiland zijn gesloten dus dat wordt best een uitdaging. Vanochtend ontbeten met gisteren gekochte ontbijtspullen. Het is niet veel bijzonders maar genoeg om de dag te starten. Het weer is vandaag niet echt goed. Aardig wat buien en het is fris. Maximaal 15 graden en het waait flink. We kiezen vandaag de westkant van het eiland om te verkennen. De route is niet echt spannend en zeker niet te vergelijken met de prachtige oostkust van gisteren. Na ongeveer een uurtje zijn we aangekomen op onze eerste stop van vandaag: Dunvegan Castle. Een mooi kasteel aan de zee met uitzicht over de zee, Skye en andere eilanden in de omgeving. Het kasteel is 800 jaar in bezit geweest van 1 clan. Wat er daarna mee gebeurd is, is voor ons niet duidelijker geworden na het bezoek. Er was een aangegeven route door het kasteel maar er was weinig informatie over de kamers. Het kasteel was netjes en opgeknapt en soms waren de ruimtes gerestaureerd en lieten de functie uit een bepaalde tijd zien. Een fijn kasteel zonder teveel poespas en ophemeling van de clan en z'n rijkdom. Ook voelde het niet zo commercieel aan en dat is ook prettig. Natuurlijk was dat het wel maar het werd er niet steeds ingewreven. Hetgeen wat ons het meest is bijgebleven is de kerker. De gevangenen werden door een gat van nog geen meter bij een meter naar beneden gegooid en kwamen in een ruimte van 2 bij 2m terecht. Ze kwamen er in ieder geval nooit meer levend uit.
Na ons bezoek aan het kasteel zijn we over een geweldige single track slingerweg van ongeveer 20 minuten naar de volgende bestemming gereden. Er was niet echt meer plaats om te parkeren maar in de berm kan ook. Na een wandeling van ongeveer 2 mile door heuvels met harde en koude wind in onze rug kwamen we aan bij Claigan Coral Beach. Een wit zandstrand met helderblauw water. Dit was zeker de moeite waard! Prachtig! Op de achtergrond het Schotse groene heuvellandschap met koeien en kalfjes en voor je een wit strand met uitzicht op nog meer groen heuvellandschap. Danny is nog even de heuvel bij het strand opgegaan terwijl ik genoot van mijn witte strand. Het was nog steeds winderig en koud dus geen duik kunnen nemen ;) Hahaha. Na wat mooie plaatjes geschoten te hebben zijn met de tegenwind en regen zonder poncho de route terug gaan lopen. Dat was best pittig voor mij... Gelukkig regende het niet de hele route en waren onze jassen door de harde wind nagenoeg droog toen we uitgeblust bij de auto aankwamen. We hadden wel trek gekregen. Helaas is veel dicht op zondag en is er sowieso weinig eetgelegenheid in de kleine dorpjes waar we doorheen reden. Uiteindelijk zijn we naar Portree gegaan waar we gisteren ook zijn geweest. Omdat het bijna 16u was was er nergens iets te lunchen. De lunch duurt maximaal tot 15u en diner is pas vanaf 17u. Gelukkig na goed zoeken toch een tentje gevonden waar ze ook buiten deze tijden iets te eten serveerde. Uiteindelijk een heerlijke late lunch of vroeg diner gegeten. Hierna terug naar onze pod gegaan en vanavond vroeg onder de wol. Ik ben helemaal op van deze vermoeide dag en we hebben morgen een lange reisdag voor de boeg.

• 08 Augustus 2017 - 17:57

Nico En Maaike:

Het was weer leuk om jullie belevenissen te lezen. Nessie kennelijk niet kunnen fotograferen. Geniet er nog maar even van. We kijken weer uit naar het vervolg. Groetjes (schoon) Pa en (schoon)Ma

• 08 Augustus 2017 - 18:09

Nico En Maaike:

O ja, het weer was hier gisteren prachtig, maar vandaag echt hopeloos slecht.Veel regen en nog eens regen.Schotser dan schots zal ik maar zeggen. want vlgs mij valt het bij jullie alles mee met het weer. Nou schatten geniet nog maar een poosje daar in dat mooie schotland. Liefs ons