Van de regen in de drup - Reisverslag uit Kingussie, Verenigd Koninkrijk van Danny en Denise - WaarBenJij.nu Van de regen in de drup - Reisverslag uit Kingussie, Verenigd Koninkrijk van Danny en Denise - WaarBenJij.nu

Van de regen in de drup

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Danny en Denise

01 Augustus 2017 | Verenigd Koninkrijk, Kingussie

Good evening vanuit een droog en fris Kingussie! Vanavond ons eerste reisverslag vanuit de Schotse Hooglanden. Ons verslag in chronologische volgorde ;)

Dag 1: 28 juli Amsterdam - Edinburgh
Jaaa onze vakantie is begonnen. Vanochtend door Nico, mn schoonvader naar station Dordrecht gebracht waar we op de trein naar Schiphol zijn gestapt. In de trein kwamen we erachter dat we onze TomTom waren vergeten. Niet heel handig voor een vakantie waarin we alleen de eerste 2 dagen zonder auto reizen. Maar ja, niets aan te doen. We kijken zondag wel wat we doen. Het begon al leuk op Schiphol. Ik hoorde een 'bekende' stem. Nog eens goed luisteren en om me heen kijken. Ja, het is toch echt Carlo Boszhard! Leuk! Daarnaast bij de Starbucks nog een aantal mannen van PSV gezien. Voor ons onbekenden maar toch grappig. Verder hebben we een goede en heerlijk korte vlucht gehad. Totaal 1:15u. Dat is weer eens wat anders dan de 13u naar Japan. Vooral het ontbreken van een jetlag is een verademing!! Op het vliegveld van Edinburgh een bus naar het centrum gevonden en hoppa een kaartje gekocht en ingestapt. In het centrum was het maar een paar minuten lopen naar het hotel. Even wat gerust en opgefrist om daarna hamburgers te gaan eten op de Royal Mile. De Royal Mile is een straat tussen 2 belangrijke gebouwen in Edinburgh. Nog rondje in de omgeving gedaan en daarna terug naar het hotel. Lekker douchen en op tijd onder de wol zodat we morgen fris en fruitig de stad kunnen gaan verkennen.

Dag 2
Vanochtend rustig ontbeten en daarna richting Edinburgh castle. Het is eigenlijk geen kasteel maar een burcht met diverse oude gebouwen. Het is op een dode vulkaan gebouwd dus je hebt mooi uitzicht over de stad. We hadden van te voren gelezen dat het er erg druk kon zijn en ook dat je lang moest wachten voor de kaartjes. Al met al viel het wachten wel mee, totaal een half uur. Maaaarrr het was wel druk en het werd ook steeds drukker en drukker. Na een rondje gedaan te hebben en diverse dingen te hebben bekeken zoals het oorlogsmuseum en de gevangenis zijn we weer richting the Royal Mile gegaan. Hier kon je over de hoofden lopen dus hebben een andere route genomen en kwamen uiteindelijk uit bij een leuk tentje waar we wat hebben gegeten. We dachten het al te herkennen en inderdaad het waren de buren van ons hotel. Een thuiswedstrijd dus! Na de lunch even wat gerust op de kamer want vind het best zwaar. Stedentrippen en een baby te laten groeien in mn buik. Maar na de rust weer lekker op pad gegaan. We hebben de tour 'the real Mary Kings close' gedaan. Omdat Edinburgh tegen een heuvel is gebouwd is het niet echt een vlakke stad. Daar bedachten ze ergens rond 1800 wat op. We gebruiken de oude huizen als fundering voor de nieuwe huizen zodat alles wat vlakker wordt. Een van die straatjes (close) was the Mary kings close. De tour was dus nu onder de grond en er werd vanalles verteld over de geschiedenis van de stad en de pest in de zomer van heel lang geleden. Interessante tour en bizar om daarna weer bovengronds te gaan en te weten dat er nog hele straten onder de straten zijn. Daarna terrasje gepakt maar het begon hard te regenen dus daar lekker naar binnen gegaan en gelijk maar een hapje gaan eten. Fish and chips! Niet echt onze smaak maar je moet het eens geproefd hebben zal ik maar zeggen. Helaas viel de fish niet helemaal goed en heeft Danny een avondje lekker misselijk op bed gelegen.

Dag 3
Vandaag is de dag dat we het avontuur in Schotland echt aan gaan. We zijn rond half 10 vertrokken naar het vliegveld om daar de auto op te halen. En zoals tot nu toe overal in en om Edinburgh: het is druk, en zelfs retedruk bij de autoverhuur. Danny heeft bijna een uur in de rij gestaan maaaaarrr we hebben de auto. De navigatie (lees: Google Maps offline kaarten via mn iPhone) ingesteld en gaan rijden richting Stirling. Best even wennen weer schakelen maar dan ook nog eens met links. Want ja ze rijden in Schotland links. Na een rondje of 2 door Stirling toch bij Stirling castle een parkeerplekje gevonden en na entree te hebben betaald zijn we het 'kasteel' in gegaan. Wederom weer een burcht met diverse gebouwen. Veel hebben we er niet over te vertellen eigenlijk. Mooi uitzicht over het dal en op het Wallace monument waar we na Stirling Castle naar toe zijn gegaan. Bij het Wallace monument nog een stijle klim de heuvel op en een mooi uitzicht over het dal en Stirling castle. Na het korte bezoek aan het Wallace monument zijn we naar ons b&b in Pitlochry gereden. Onderweg werd het landschap steeds wat heuvelachtiger en hadden we het idee dat we inderdaad richting the highlands reden. De b&b is erg mooi en onze kamer heerlijk ruim. Na een goede rust zijn we bij restaurant 'de oude molen' een hapje gaan eten. Een heerlijk oudbollig restaurant met een oudbollige kaart. De gerechten zijn prima te doen en na een uur staren naar het waterrad ben je wel toe aan een warme douche en een goed bed. Welterusten!

Dag 4
Vandaag de wekker moeten zetten voor een vroeg maar speciaal voor ons heerlijk bereid (Schots) ontbijt. Wij zijn niet zo van de bloedworst, witte bonen en tomatensaus enzovoorts dus ik begon met heerlijke porridge (pap van haverzemelen) met verse honing. Echt jummie!! Daarna toast met verse aardbeienjam en een goede bak Engelse thee met verse melk. Danny had een heerlijke omelet met bacon en champignons. Na het stevige ontbijt zijn we de omgeving gaan verkennen. Via een prachtige anderhalf uur durende route door de heuvels en hele kleine dorpen zijn we naar The Hermitage vlakbij Dunkeld gegaan. Onderweg de nodige regen gehad maar zoals de afgelopen dagen steeds is, zodra we uit de auto stappen is het droog. We hebben de auto aan de rand van het bos geparkeerd en daar een stuk gewandeld langs een rivier met natuurlijk een bruggetje eroverheen. Na de wandeling zijn we via de normale route van 20 minuten weer naar ons b&b in Pitlochry gegaan.
In elk restaurant serveren ze ongeveer hetzelfde. Wat Schotse vlees- en visgerechten maar meestal ook iets heel anders zoals burgers, pizza of zoals het restaurant van vanavond fajita's. Een bijzondere kaart maar dat zegt niets over de smaak van t eten. Heerlijk! Na het eten Game of Thrones kunnen kijken en toen weer redelijk op tijd onder de wol voor het vroege ontbijt.

Het weer in Schotland is echt anders dan we dachten. We dachten dat het de hele dag zou regenen en dat er dan een aantal dagen per maand wat minder regen zou zijn. Nou het is een stuk rooskleuriger dan dat! Elke dag regent het wel maar precies op tijden dat wij aan het ontbijten zijn, in de auto zitten, slapen of gewoon wanneer wij niet buiten zijn. Het zijn vaak korte buien met soms alleen wat miezer en soms wat hardere regen. Tot vandaag, dinsdag 1 augustus hebben wij geen druppel regen gevoeld. Maaaarrrr in het Highland Folk Museum moesten ook wij eraan geloven. Een grote regenbui zo op onze bolletjes. Gelukkig heb ik thuis een prachtige poncho gekocht en kon ik die dus mooi aan doen. Verder is de temperatuur voor mij perfect. Overdag meestal tussen de 15 en 20 graden. Heerlijk zonder jas als de zon schijnt en met bewolking gewoon een zomerjasje aan. Omdat het wel erg wisselvallig is hebben we op een dag wel veel momenten van zonnebril op en zonnebril weer af. Jas aan en jas uit. Zonnebril op en zonnebril af. Maar dat mag de pret niet drukken en hoort bij de echte Schotse ervaring.

Dag 5: 1 augustus
Vandaag gaan we naar de volgende bestemming: Kingussie in The Cairngorms national park. Dit is ongeveer driekwartier rijden vanaf Pitlochry dus onderweg nog een aantal stops gemaakt. De eerste stop was 10 minuten vanaf Pitlochry. Een stuk bos/natuur dat Killiecrankie heet. Hier tussen de buien door een leuke boswandeling gemaakt tussen de heuvels en langs een rivier. Het was hier ook wat minder druk en toeristisch dan gisteren in The Hermitage dus dat was ook wel eens leuk. Helaas kunnen we geen hele routes lopen maar toch proeven we overal wel even iets van de natuur en zijn omgeving. Daarna doorgegaan naar Blair Castle, een kasteel van ongeveer 700 jaar oud dat in bezit is van een van oorsprong Schotse hertog die net als zijn vader in Zuid-Afrika woont. Het kasteel is opengesteld voor publiek en voor een pond of 10 mag je via een uitgestippelde route de schatten van de familie bekijken. Ook het landgoed is opengesteld. Diverse tuinen, een hertenpark en een naaldbos waar je doorheen kon wandelen. Na een lekkere bak thee zijn we onze route richting Kingussie vervolgd. De volgende stop was het Highland Folk Museum. Een openluchtmuseum in Schotland. Hoe verzinnen ze het?!? Een 1,5 mile lang pad met daarin diverse secties qua panden. Wij zijn helemaal naar achter gelopen waar we de gereconstrueerde huizen uit 1700 konden bezichtigen. Je kon in elk huis naar binnen en bij een aantal was een gids aanwezig die je meer kon vertellen over het leven uit die tijd. Leuk om te zien en 15 min lopen in de stromende regen is best een eindje. Haha. Maar het was het waard hoor. We zijn een echte Schotse ervaring rijker ;)
Het museum wordt gerund door vrijwilligers dus de toegang is gratis en ze moeten het hebben van donaties of verkopen uit de giftshop. Wij zijn de beroerdste niet dus hebben een Schotse Hooglander knuffel voor onze aankomende kleine Belder gekocht. Daarna echt naar ons b&b gegaan waar de gastheer en gastvrouw ons goed hebben ontvangen met een glaasje Scotsh en sinaasappelsap. Even gerust en daarna een supersnel diner gehad. Binnen een uur naar het restaurantje gelopen, gegeten en weer naar het b&b gelopen. Het dorpje Kingussie is een soort Strijensas 2.0. Niets te beleven, niet mooi, 1 kerk, waarschijnlijk 1 schooltje en een handjevol pubs/bars/restaurants. De voorgeschotelde hamburger was daarentegen verrassend lekker! Koken kunnen ze hier dus wel! Nu wat op de kamer chillen en ons plan voor morgen bedenken.
Bye bye and see you soon!

• 01 Augustus 2017 - 22:52

Nico En Maaike:

Wat kun jij toch fantastische (reis)verhalen schrijven Denise. Ik denk dat je daar wat mee moet doen. Ik denk dat je vast ook een boek zou kunnen schrijven. Je schrijft op een heel aantrekkelijke manier je verhalen. We genieten er weer met volle teugen van en kijken weer uit naar het volgende verslag.En die kleine wordt nu al verwend met mooie knuffels, merk ik wel.Geniet maar lekker daar in dat mooie schotland.Liefs ons

• 02 Augustus 2017 - 20:10

Astrid:

Wat is het weer een leuk vakantieverslag. Heerlijk om te lezen.
    Nog een fijne vakantie. Liefs Astrid

• 02 Augustus 2017 - 20:10

Astrid:

Wat is het weer een leuk vakantieverslag. Heerlijk om te lezen.
    Nog een fijne vakantie. Liefs Astrid

• 03 Augustus 2017 - 00:19

Stefanie :

Ik krijg helemaal kriebels om toch ook echt naar Schotland te gaan door jouw verhalen. Leuk!