Een heilige berg, herten en fietsen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Danny en Denise - WaarBenJij.nu Een heilige berg, herten en fietsen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Danny en Denise - WaarBenJij.nu

Een heilige berg, herten en fietsen

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Danny en Denise

16 November 2016 | Japan, Kyoto

Alweer een tijdje niets geplaatst dus sorry het wordt weer een lange post.

Nog een leuk dingetje vergeten te vertellen over gisteren (vrijdag) . We waren in het winkelcentrum met alle locals en in een snoepwinkeltje wat lekkers aan het uitzoeken. Toen kwam er een oudere man naar ons toe die in het Engels tegen ons begon te praten. Leuk gesprekje met de man gehad, of we getrouwd waren, of we kinderen hadden, waarom we geen kinderen hadden, of we nog geen kinderen gingen maken, wat voor werk we deden. Dus best een beetje ongemakkelijk soms wat het wel weer grappig maakte. De man bood ons een snoepje/koekje aan die hij graag at. Nou dat was echt lekker! Natuurlijk hebben wij die koekjes ook gekocht :)

Zaterdag
Vandaag 'westers' ontbijt gehad dus brood, ei, klein plakje spek en wat salade. Na het ontbijt en spullen gepakt te hebben zijn we richting Koyasan gereden. Onderweg heel veel file gehad tot aan ergenis toe. Helaas kan je niet zomaar een andere route nemen dus we stonden lekker vast in de auto terwijl het buiten meer dan 15 graden is met een strak blauwe lucht. Echt zonde dus.... Na een rit van ongeveer 4 uur ipv 2 uur eindelijk in Koyasan aangekomen. Het was niet helemaal wat we hadden verwacht. We verwachtte een bergdorpje met diverse tempels en slaapplaatsen waar de rust de overhand had. Het was dus het tegenovergestelde.... Bussen en auto's vol toeristen. Ook op de hoofdstraat was drukker dan in de straten van Osaka. Even slikken dus. Bij de Shukubo aangekomen en ingecheckt bij een redelijk goed Engels sprekende dame. Een rondleiding gekregen en daarna naar onze kamer. Heerlijk traditioneel met papieren schuifdeuren, tatami matten en weer de slippertjes. Ook was er een tafel met een dik kleed erop. Wanneer je met je benen onder het tafelkleed ging was het warm, er zit een verwarming onder. Dat is wel heel fijn want in de avonden is het in tegenstelling tot overdag erg fris. Zeker met de dunne deuren geen overbodige luxe. Na het verkennen van de Shukubo zijn we het dorpje in gegaan. Het was echt te druk naar ons zin dus een zijstraatje gepakt en een boswandeling gemaakt. Onderweg prachtige uitzichten en spannende avonturen. In het bos waren recentelijk beren gezien. Geeft toch een ander en vreemd gevoel... Na de wandeling was het tijd voor het diner. Een diner dat de monniken ook eten, vegetarisch dus. Veel tofu en groente. Niet eens zo slecht voor een keertje. Stiekem miste ik wel de lekkere visjes. Hihi. Na het diner nog naar de bekende begraafplaats van Koyasan gegaan. Het was er eigenlijk te donker om wat van de begraafplaats te zien hoewel het pad goed verlicht was. We gaan het morgen bij daglicht nog eens proberen. Na een goede warme douche chillen op de kamer en vroeg naar bed. Morgen om 6.30u gaan we namelijk het ochtendritueel meemaken. Tot morgen!

Zondag en maandag
Gisteren vergeten te schrijven dus 2 dagen bij elkaar. Om 6u de wekker is best vroeg dus erg slaperig naar de ochtend ceremonie bij de tempel gegaan. Bijzonder om eens mee te maken. Eerst allemaal bidden voordat de dienst begon. Na soort gezang gebed door 2 monniken kwam een oudere monnik een vertaal vertellen over een man die in het bos verdwaald was en door z'n vertrouwen toch de weg terug heeft gevonden. Het kan ook iets heel anders zijn geweest want het was volledig in het Japans :) Daarna naar een andere ruimte voor de vuur ceremonie. Iedereen kreeg een houtje waar je je naam en een wens op moest schrijven. 1 voor 1 de houtjes op 't vuur en nu hopen dat je wens uit komt. Na de ceremonie een ontbijtje. Toch nog even op de begraafplaats gekeken en wat foto's gemaakt. Viel mij wat tegen omdat het zo druk was met toeristen. Daarna naar Nara, onze volgende slaapplaats gereden. Heel leuk guesthouse met maar 3 kamers en een super lieve gastvrouw. Na een kop Japanse thee Nara gaan verkennen. Het was weekend dus erg druk maar ook mooi. Voor 't eerst een pagode gezien en misschien wel 75 Ferrari's bij elkaar. Er was iets van een feest en daarom heel veel Ferrari's. Dus ff wat mooie kiekjes gemaakt. Ook nog in een hele grote tempel geweest met een hele grote boeddha. Ook in het hertenpark geweest. Hier lopen heel veel herten los zomaar bij de tempels enzo. Grappig gezicht! Als avondeten heerlijke Japanse pannenkoek (okonomi yaki) gegeten. Jummie! Bij terugkomst lag er een cadeautje op onze kamer van onze gastvrouw. Zo lief en leuk! Een mooi in Japan gemaakt potje.

Vanochtend na het ontbijt naar Kyoto gereden. Na een korte omweg ivm verkeerde adres in het navigatiesysteem aangekomen bij ons guesthouse. Helaas heeft het bijna de hele dag geregend. Tussen de buien door zijn we naar de gouden tempel geweest. Het was prachtig! Mooi aan een water met allemaal rode esdoorns in de omgeving. Morgen gaan we proberen wat meer van de stad te zien.

Dinsdag
Kyoto Kyoto, wat ben je een andere stad dan dat wij gewend zijn in Japan. Je brengt ons van A naar B met de bus in plaats van met de metro. Je bent een stad van uitersten. Je bent vlak maar in het oosten heb je bergen. Je bent modern maar hebt ook honderden oude  tempels. Tempels tussen een winkelstraat is voor jou niet vreemd. Het is voor ons een gevecht om onze weg te vinden.
Vandaag hebben we een hele dag in Kyoto vertoefd. Zoals ik al zei is Kyoto een heel andere stad dan dat we gewend zijn. Dus dat is heel erg wennen. Er rijden tientallen bussen maar zo duidelijk als het metrostelsel in Tokyo, is het niet. We hebben vandaag alsnog meer dan 15 km gelopen. We zijn om te beginnen naar het oosten van de stad gegaan waar de meest bekende tempels zich bevinden. We hebben er een aantal bezocht. De tempels liggen vaak in prachtige tuinen die nu geweldig om te zien zijn door de vele herfstkleuren. Prachtige rode, gele, oranje, groene en bruine bladeren wisselen elkaar af. De tempels zelf kan je (vaak) niet in maar dat is helemaal niet erg omdat de tuinen zo mooi zijn en juist het perfecte plaatje geven. Bij de tempels was het vaak heel erg druk maar op zich heb je tijd en plaats genoeg om wat foto's te maken en te genieten van al het moois en soms met uitzicht over de stad. Ook liepen er veel scholieren met dezelfde kleding en een opgaveboekje rond. Op een gegeven moment kwam er een clubje scholieren naar ons toe. Ze hadden de opdracht gekregen om in het Engels aan andere mensen te vragen om iets te schrijven in hun opgaveboekje. Danny is de moeilijkste niet dus die was druk aan het paraferen net als een popster. Hihi.
Ook zijn we vandaag naar de wijk Gion geweest. Hier zijn de bekende Geisha's, en in Kyoto zeggen ze Geiko's, te vinden. Dames in mooi gekleurde kimono's die vroeger voor vertier zorgden. Tegenwoordig kan dat nog steeds maar dan moet je wel je portemonnee meenemen. Wij hebben dus een rondje gelopen door de wijk zelf. De wijk is oud en heeft dus veel mooie houten pandjes wat het erg sfeervol maakt. Ook zijn we naar een winkelcentrum en een markt daar in de buurt gegaan. Niet echt wat gekocht maar wel een tijd rondgeslenterd. Nu moe en gedouched terug op de kamer. Morgen onze laatste dag in Kyoto. Kijken of we onze weg dan beter kunnen vinden.

Woensdag
Vandaag hebben we een hele andere dag gehad dan alle andere dagen in Japan. We zijn namelijk Kyoto gaan verkennen op de fiets! Vanochtend rond een uurtje of 10 zijn we op de fiets gestapt en naar het imperial palace gegaan. In tegenstelling tot in Tokyo konden we hier wel het terrein op. Dat hebben we dus ook gedaan. Een mooie wandeling gemaakt door de tuinen met af en toe een oud gebouw in Japanse stijl. Dat wil zeggen sober, donker hout en schuifdeuren met een sierlijk dak. Helaas was het Sento imperial palace vandaag gesloten omdat er een royal family op bezoek kwam. Daarom doorgefietst naar Nijo Castle. Een ander kasteel dan in Osaka of Nagoya. Op zich niet heel bijzonder maar wel leuk uitzicht en weer een mooie tuin. Daarna een km of 8 gefietst richting een  tempel met 1001 beelden van Kannon botsatsu, godin van de barmhartigheid. Indrukwekkend was het zeker. Lekker op onze sokken langs de beelden slenteren. Helaas mochten we daar geen foto's maken dus als je het wilt zien: internet of natuurlijk kan je zelf een kijkje gaan nemen :) Het fietsen in Kyoto is echt heel anders dan thuis. Ze weten hier niet zo goed hoe ze moeten fietsen dus ze fietsen overal op de weg, tegen de richting in of op de stoep. Voorrang krijgen ze niet maar nemen ze. Het is de bedoeling dat fietsers veelal op de stoep tussen de voetgangers fietsen. Het op de stoep fietsen voelt voor ons weer alsof we kind zijn. Tussen de wandelende mensen door manoeuvreren.
Na de tempel waren we al aardig vermoeid dus zijn we naar ons guesthouse gegaan. Daar even gerust en toen op pad om wat avondeten te scoren. Soms heb je geluk en kan je vinden waar je trek in hebt en soms ben je meer dan een uur aan 't zoeken. Vandaag was zo'n dag dat we meer dan een uur aan het zoeken waren. Maar uiteindelijk heerlijk Japans gegeten in een super leuk restaurantje waar we een eigen kamer hadden om te eten. Uiteraard echt Japans dus schoenen uit, op de grond zitten en eten maar :)

• 16 November 2016 - 19:48

Emiel:

Hey luitjes!

Zo, eindelijk eens wat tijd vrij gemaakt om jullie verhalen door te lezen, leuk dat jullie het bij houden! Ziet er allemaal gaaf uit en jullie ondernemen een hoop zeg! Schaam je wel dat je na 5 dagen al behoefte hebt aan westers eten stelletje boeren haha! (know the feeling ;) Geniet nog even flink van elkaar, van Japan en van de komende week vakantie! Wij werken hier nog wel even verder terwijl het buiten niet stopt met regenen :( k hoor de verhalen graag nog een keer onder het genot van een hollands bakkie koffie of bier!

Groetjes uit het herfstachtige holland,

Emiel & Manon

• 20 November 2016 - 13:23

Nico En Maaike:

Hallo schatten. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Je zou er jaloers van worden. Maar het is jullie gegund hoor. Geniet er maar van, want straks vat het gewone leven weer aan. Liefs pa en ma.