Treinreizen, een klooster en grotten - Reisverslag uit Jingshan, China van Danny en Denise - WaarBenJij.nu Treinreizen, een klooster en grotten - Reisverslag uit Jingshan, China van Danny en Denise - WaarBenJij.nu

Treinreizen, een klooster en grotten

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Danny en Denise

20 Juni 2015 | China, Jingshan

Goedemorgen lieve volgers!
Omdat het hotel in Pingyao vol zit en we om kwart over 6 in de ochtend zijn aangekomen moeten we wachten tot de eerste gasten uitchecken. Gelukkig is er goed internet dus kan ik onze verhalen online zetten.

We zijn bij donderdag 18 juni gebleven.
We waren rustig aan het ontbijten. Opeens hoor ik Sanza, onze kat, natvoer eten. Dus ik kijk verbaasd om. Zit er een Chinese man zo ontzettend hard te smekken en te slurpen dat geloof je gewoon niet. Whahaha. Hij heeft het goedgemaakt voor alle Chinezen die redelijk netjes eten!
We zijn na het ontbijt door een chauffeur voor het station van Beijing gedropt. Geen idee waar we heen moesten in het station maar hadden nog zo'n 2u de tijd om dat uit te vogelen. Na wat rondjes op het plein en bij de ticket verkoop uiteindelijk aan een beveiliger gevraagd waar we heen moesten. Deze wees ons naar wachtrijen. Gelukkig geen lange rijen dus waren zo binnen. Er was een grote wachtruimte op het station voor onze trein. Na ongeveer een uur wachten kwam onze trein aanrijden en mochten we al in de trein. Met wat trekken en duwen zijn we bij het perron aangekomen bij de juiste wagon. Voor ons liepen 2 blanken die ook aan het zoeken waren. Het bleek dat we in hetzelfde compartiment zaten. Het was een gezellig rit van ongeveer 7u naar Datong met soms mooi uitzicht en soms wat aftandse gebouwen. We hadden met z'n 4en dus een eigen compartiment en alle 4 een eigen bedje. Omdat het een dagtrein is hebben we eigenlijk alleen het onderste bed gebruikt. In Datong aangekomen zijn we weer netjes naar ons hotel gebracht en was het etenstijd. We merken gelijk dat we niet meer in een wereldstad zaten want we waren erg interessant voor de Chinezen. Vooral ik had veel bekijks. We (vooral Denise) hebben dus niet echt ontspannen gegeten en zijn snel weer naar het hotel gegaan. Het hotel is erg luxe en voor Chinese begrippen ook schoon. De kamer is groot en we hebben weer heerlijk airco. Hoewel het in Datong een stuk koeler is dan in Beijing is het hier nog rond de 23 graden. Heerlijk vakantie weer dus :)

Vrijdag 19 juni
We hebben vandaag weer een leuke excursiedag gehad. Om half 9 werden we opgehaald door dezelfde chauffeur als gisteren. Onze gids voor vandaag, Mai was er ook al. Ongeveer anderhalf uur rijden vanaf Datong is er aan een bergwand een klooster gebouwd. Xuankong Si. Supergaaf om te zien en super eng om in te zijn, te lopen,  te staan, sowieso te bewegen. Maar natuurlijk zijn we er wel in gegaan. Sinds 1998 wonen er geen monniken meer en is het echt een toeristen trekpleister. De wandelroute in het klooster was erg krap en eenrichtingsverkeer en de hekjes langs de afgrond waren voor ons erg laag. In Nederland zou dit nooit mogen maar het was echt super om te zien en het is te bizar hoe het is gebouwd. Het lijkt wel of het klooster aan de wand is geplakt. De gids vertelde dat 1/3e van de houten horizontale palen uit de rots staken en dat 2/3e in de rots zit. Nog steeds een eng gevoel als je daar loopt maar miljoenen mensen zijn ons voor gegaan en leven nog en ook wij leven nog dus niets om bang voor te zijn. Hahaha! Na het bezoek aan het klooster zijn we terug naar Datong gegaan voor de lunch. Weer een warme maaltijd met groente, vlees en natuurlijk rijst. Jummie! Ook in dit restaurant hadden we veel bekijks. De gids vertelde dat ze in Datong niet veel 'internationale toeristen' zien zoals wij. Nu weten we dus ook waarom we gisteren zo interessant waren. Ze zien gewoon niet veel anders dan Chinezen.
Datong is een echte industriestad, er wonen 3 of 4 miljoen mensen en de meeste werken in de industrie of de mijnen. Er zijn meer dan 100 mijnen in de omgeving van Datong. De mensen zijn daar erg arm en sommigen op het platteland wonen in niets meer dan een uitgehakt grot. Bizar om dat te zien. Dan besef je weer echt dat wij het zo ontzettend goed hebben.
In 2008 heeft het stadsbestuur bepaald dat de stad Datong zich meer moest richten op het toerisme. Een groot deel van de stad is dus nieuw maar er zijn ook veel vervallen gebouwen en gebouwen in aanbouw. Echt een wirwar van vanalles. Daarnaast hebben ze een tekort aan water. Dit houdt in dat de bewoners in de ochtend 2 uur en middag 2 uur water hebben en in de avond 4 uur. Je hebt dus niet de hele dag water tot je beschikking! De rivieren om de stad en in de stad staan ook droog en de boeren moeten water van 100m diepte halen. Niet echt aantrekkelijk dus. Voor ons is het gewoon een lelijke stad en 1 overnachting is dus voldoende om het prachtige klooster en de grotten te zien.
Na de lunch zijn we naar de Yungang Shiku geweest. Dit zijn grotten uitgehakt door honderdduizenden mannen en in de grotten zijn boeddha's uitgehakt. Wederom zeer indrukwekkend! Sommige beelden waren 17m hoog! Anderen waren minder hoog maar hadden wel kleur. De gekeurde boeddha's waren bedekt met klei zodat de kleur beter bleef zitten. De grotten zijn 1500 jaar oud en sommige zijn nagenoeg weggevaagd doordat het zandsteen is en dus erg zacht is. Er waren niet alleen afbeeldingen van boeddha maar ook een aantal goden vanuit het hindoeïsme. (Speciaal voor jou, Kirtie, hebben we er foto's van gemaakt ;))
In 2008 hebben ze de omgeving van de grotten ook op de schop genomen. Ze hebben er een heel toeristen complex omheen gebouwd en alles wat je er omheen ziet is nog geen 2 jaar af. Mooie poorten, muren, gebouwen en zelfs een waterval, alles is allemaal nep! Nepper dan nep en nieuwer dan nieuw. Maar de grotten met beelden zijn oud en zeker de moeite waard!
Om half 10 savonds zijn we opgehaald om naar het station te gaan. We gaan met de nachttrein naar onze volgende bestemming: Pingyao. De rit duurde weer ongeveer 7 uur.
We hebben helaas niet echt kunnen slapen in de trein maar als we een kamer hebben doen we vast nog even de oogjes dicht.
Fijn weekend!

Geniet er van.

Liefs

• 20 Juni 2015 - 19:05

Oma:

ik zit mee te genieten met jullie reis nog veel plezier

• 20 Juni 2015 - 20:25

Maryse:

Super leuk om jullie verhalen te volgen!! Geniet er nog van!!

Kuskus.

• 21 Juni 2015 - 08:12

Stefanie:

Wat een avonturen =D

• 21 Juni 2015 - 12:57

Enrico Soegito:

Hai Denise en Danny,

Leuk om jullie avonturen te lezen. Leuk dat jullie in Datong zijn geweest. Gingen jullie nou met een kabelbaan? Veel plezier en laat je niet gek maken door de lokalen! Afdingen!

Enrico

• 22 Juni 2015 - 09:50

Roshni:

Hey Denise,

Ik vind het grappig om te weten dat je toch nog een beetje bent gestalkt door de chinezen hahahahahha.
    Dank je wel dat je foto's hebt gemaakt van de goden. Ik erg nieuwsgierig naar de foto's. Heb je nog wel wat kleinigheidjes kunnen kopen, want ik lees bijna nergens dat je iets hebt gekocht.

Ik wens jullie verder nog heel veel plezier!

Groetjes,

Je weet wel!